berlijn.reismee.nl

Een relaxte rondvaart door Berlijn

We hadden bij de East side gallery een rondvaart gezien die ruim drie uur duurde en dat leek ons wel wat maar eerst wilde we weer ontbijten bij de piraten of Berlin want dat was lekker en een heerlijk plekje met uitzicht.

Omdat 3 uur toch wel lang is, besluiten we eerst het Judische museum te bezoeken. Dat viel ons tegen want een groot deel van de expositie ruimte was gesloten tot 2020.

Behoudens wat historische objecten en verhalen en een paar kunstobjecten was er weinig te beleven. Erg jammer want ik had gehoopt op meer omdat ik er interessante dingen over had gehoord.

Het zou 27 graden worden dus we gaan terug naar de East side gallery alwaar een opstapplaats is van rederij Riedel. Er zijn er meerdere maar we willen graag de rondvaart via het Lanke kanaal en de Spree.

Dit is een prachtige tocht waarbij je aan boord wat kan eten en drinken. Ondertussen passeer je allerlei mooie plekjes, bruggen en gebouwen en we gaan door drie sluizen heen.

We zien de mooiste plekjes van Berlijn vanaf het water en we luisteren naar de historische feiten en verhalen over de stad.

Sommige bruggen zijn net hoog genoeg om onderdoor te kunnen, sommige zijn modern weer andere zijn historische objecten. Slechts 2 bruggen hebben de oorlog ongeschonden overleefd.

De meeste bruggen waren opgeblazen of vernietigd gedurende de bombardementen. Een aantal zijn gerestaureerd, een aantal brugdelen hergebruikt.

Ze noemen dit deel van de tocht ook wel de Bruckentocht.

wederom komen we langs een slot (Bellevue) en andere historische gebouwen die gedurende eeuwen door verschillende heersers, van koningen, keizers als nazi's gebruikt zijn in verschillende functies.

Vanaf het water zie je ook veel andere dingen zoals zwervers slaapplaatsen. Ze overnachten vaak onder bruggen of overkappingen aan kades of bij stations.

Hier was nu niemand "thuis". Overdag verzamelen ze plastic flesjes omdat hier in Duitsland ook statiegeld zit op de kleine drinkflessen en blikjes. Het werkt prima. Daklozen verzamelen al de plastic flessen. Ze verdienen zo wat geld en houden de stad schoon. Wij gaven op een goed moment telkens onze lege drinkflessen aan hen. Er zijn er nogal wat..

We passeren wederom de Dom, de Reichstag en andere gebouwen in het Regierungsviertel maar dit keer met zon en een strak blauwe hemel.

Het ziet er dan toch net even anders uit.

Als de tocht eindigt gaan we via de S bahn naar de Hackesche Markt. Het is al laat en de markt sluit jammer genoeg net af. Snel lopen we er een rondje voordat we gaan eten.

Na het eten lopen we terug via de markt om de Hackeschen hofe te bekijken. Ze zouden hier vlakbij moeten liggen en bijzonder mooi zijn.

We vinden ze aan de overkant van een drukke weg vlakbij bij een Kino en restaurant. Het stikt hier trouwens van de eettentjes en terrassen.

Het is hier best druk qua verkeer en volk dus duiken we snel de hofjes in die een voorbeeld moeten zijn van lekker wonen en werken in de stad.

De entree is bijzonder mooi in Jugendstil opgetrokken bouwstijl met geglazuurde tegels en mozaïek werken in de gevels.

Het doet me denken aan Barcelona waar je dit soms ook tegen kwam. De andere hofjes ademen allemaal een eigen sfeer en identiteit uit.

Zo heb je hele serene hofjes die je doen denken aan een Italiaans stadsdeel maar ook een lieflijk en uitbundig hofje met terras en meer planten en spirituele uitstraling.

Als we de hofjes bekeken hebben wandelen we terug naar Alexanderplatz waar we nog een bak koffie pakken voordat we de metro weer in stappen naar de Spittelmarkt waar ons hotel ligt.

Het is de laatste avond in Berlijn voordat we weer vertrekken. Het zit er bijna op. Wat hebben we veel gezien, gelopen en gedaan..