berlijn.reismee.nl

Van Berlijn naar Breda

We staan op tijd op want om elf uur vertrekt onze ICE trein vanuit Hauptbahnhof Berlijn. Het is niet de snelste route dus we willen deze niet missen anders krijgen we net als met de heenreis nog meer vertraging.

Eenmaal op het station hebben we gelukkig tijd genoeg om eens alle winkeltjes te bekijken en op ons gemak een Starbucks ontbijtje te nuttigen. Het is zonnig dus we gaan lekker buiten zitten op het Europaplein.

Om kwart voor elf gaan we naar spoor 13. We beginnen deze keer bovengronds i.p.v ondergronds. Onze conducteur komt er al aan om iemand met een rolstoel te helpen en daarna arriveert ook onze trein.

We hebben hier gereserveerde zitplaatsen en tot onze vreugde zijn deze eerste klas. Lekker luxe ruime stoelen de komende 2 uur en airconditioning alsmede wifi in de trein. Na een minder luxe rit door de rest van Duitsland vanaf Hannover tot Rheine komen we net over de grens bij Oldenzaal aan bij Hengelo voor weer een overstap naar Zutphen.

Daar hebben we een boemeltje van Blauwnet. Hier mag je niet veel in de trein dus ik maak er een illegale foto van onder toeziend oog van de camera in de trein, gewoon omdat het kan. We rijden duidelijk door de Biblebelt..gelijk strakke regels, zelfs in de trein. Niet eten, niets drinken en niet fotograferen of filmen en alleen zachtjes geluid maken.

Hierna de IC naar Breda alwaar we onszelf straks om 1915 uur gaan trakteren op Taco Bell. Een laatste keer niet hoeven koken voordat het gewone leven weer begint.