berlijn.reismee.nl

De Dom tot aan Onder de linden bomen

We lopen een stukje langs de Spree en komen daar het Humboldt forum gebouw tegen wat net gerestaureerd is.

Veel van wat er in de tweede wereldoorlog kapot gebombardeerd is, wordt deels weer gerestaureerd.

Vanaf de Dom kan je naar het museum eiland lopen. Een eiland in de Spree met enorm veel musea. We willen deze later nog bezoeken maar voor nu lopen we door.

Het miezert even lichtjes maar daarna klaart het op. We passeren nog een keer de Berliner Dom maar nu van de voorkant bij de fontein. Een deel van het gebouw staat in de steigers.

Hierna komen we gelijk uit bij een enorm paleis wat er naast ligt.

We verlaten dit stadsdeel via de Schlossbrucke, een prachtige brug over de Spree met Romeinse beelden.

Als ik terug kijk heb ik een prachtig uitzicht op dit stadsdeel en kan ik een overzichtsfoto maken met de highlights die we zojuist gezien hebben.

We vervolgen onze weg richting Unter der Linden. Een straat die ik enkel ken van het liedje "over de muur" van het Klein Orkest. We passeren allemaal imposante gebouwen.

Opvallend veel Romeinse gebouwen of moet ik zeggen Griekse? Tevens passeren we een eerste gedenkplaats. Er zullen er meer volgen.

Een mooie plaquette vertelt wie er allemaal herdacht worden. De pijn en het verdriet is hier bijna tastbaar.

Vervolgens komen we langs een enorm brede straat met paleizen en grote gebouwen. Ondertussen zoek ik de lyrics op van Over de muur. Loop ik nu in oost of west Berlijn?

Dan vind ik ze via internet op mijn telefoon. Oost Berlijn Unter den linden, er wandelen mensen langs vlaggen en vaandels. Waar Lenin en Markx nog steeds op een voetstuk staan.

En iedereen werkt hamers en sikkels, terwijl in parade pas de wacht wordt gewisseld. 40 jaar socialisme er is in die tijd veel bereikt...

Op het voetstuk staat hier trouwens keizer Friedrich Wilhelm 3. En terwijl ik het nummer in mijn hoofd mee neurie, besef ik me dat we nu op het grondgebied van de voormalige DDR lopen... Sterker nog, we hebben er vannacht ook geslapen want ons hotel ligt er ook in.

We naderen het stuk van de straat waar het zich splitst in de Lindenlaan. Het midden wordt nu een voetgangersgebied waar je heerlijk kan wandelen met hier en daar een eettentje.

We rusten onder de lindenbomen even uit want onze voeten beginnen we nu wel te voelen. Ik heb mijn tienduizend stappen al gehaald vandaag en de eerste blaar is een feit..